Българите най-често боледуваме от респираторни, сърдечно-съдови и мозъчно-съдови заболявания, сочат данните на здравната статистика. Можем ли да се предпазим от най-разпространените болести? Профилактиката и ранната диагностика са най-сигурното „лекарство“, категорични са медицинските експерти на Застрахователно дружество България.

Повишеното кръвно налягане е безмълвно и опасно заболяване, тъй като обикновено протича безсимптомно или с незначителни оплаквания (главоболие, замайване, задух  и зрителни нарушения). В България според последните проучвания над 2 милиона и 700 хиляди души стра­дат от хипертония, а друга голяма група са в началните стадии на развитие на това за­боляване. Проблемът с високото кръвно засяга все повече хора в днешно време. Всеки пети човек под 50 годишна възраст страда от артериална хипертония, а при хората над 50 годни – всеки втори. Като фактор за зачестяване на заболяването се отчитат неправилното хранене, обездвижването и най-вече – високото ниво на стрес.

Какво представлява кръвното налягане?

Кръвното налягане е налягането, което кръвта упражнява върху стените на кръвоносните съдове при всеки удар на сърцето. Когато сърцето се свива (нормално около 60 – 80 пъти в минута), то изтласква кръвта в артериите и налягането в тях се увеличава. Обратно, когато сърцето се отпуска между две свивания, налягането на кръвта намалява. Следователно има две нива на кръвно налягане: горно ниво, когато сърцето се е свило и долно ниво, когато сърцето се е отпуснало. Горното ниво на налягане се нарича систолно налягане, а долното – диастолно налягане.

Кръвното налягане е подложено на денонощни колебания: най-високите стойности са рано сутрин и в късния следобед, значително по-ниски са – по обедно време (особено след обяда) и най-ниски – през нощта.

Артериална хипертония

Повишеното кръвно (артериално) налягане се нарича артериална хипертония и е едно от най-честите болестни състояния при човека. Артериалната хипертония може да бъде самостоятелно заболяване или  състояние, свързано с други болести – бъбречни, ендокринни, неврогенни.

Артериалната хипертония е състояние на трайно повишение на диастолното налягане над 90 мм живачен стълб (Hg) и/или повишено систолно налягане над 140 мм Hg при лица над 18-годишна възраст.

Категории(степени) на артериалното налягане и артериалната хипертония
КАТЕГОРИЯ СИСТОЛНО

Артериално Налягане (mm Hg)

ДИАСТОЛНО

Артериално Налягане (mm Hg)

Оптимално < 120 < 80
Нормално 120 – 129 80 – 84
Високо нормално 130 – 139 85 – 89
Степен 1 хипертония (лека) 140 – 159 90 – 99
Степен 2 хипертония (умерена) 160 – 179 100 – 109
Степен 3 хипертония (тежка) ≥ 180 ≥ 110

За хората със захарен диабет и/или бъбречни заболявания, желаните стойности на кръвното налягане са по-ниски – под 130/80 mm Hg.

Рискови фактори за артериална хипертония
В 90 – 95 % от случаите на артериална хипертония, причините остават неизвестни

Рисковите фактори, които увеличават вероятността (риска) от възникване на артериална хипертония са две групи:  управляеми и неуправляеми.

Управляемите рискови фактори са: наднормено тегло, повишена консумация на готварска сол и алкохол, тютюнопушене, ниска физическа  активност и заседнал начин на живот,  психо-емоционално напрежение и стрес.

Неуправляеми рискови фактори са: възраст, пол, раса, наследственост, генетично предразположение.

Усложнения на артериална хипертония

Повишеното кръвно налягане причинява екстремно натоварване на сърцето и кръвоносната система. Колкото по-високи са стойностите на кръвното налягане, толкова риска от усложнения за здравето е по-висок. Артериалната хипертония уврежда сърдечно-съдовата система и може да доведе до тежки последствия – сърдечен инфаркт, мозъчен инсулт, сърдечна и бъбречна недостатъчност. Повишеното кръвно налягане уврежда също и очите.

Ето защо профилактиката и ранното откриване на хипертонията предпазват от късните усложнения на заболяването.

Какво може да направите, за да поставите под контрол повишеното кръвно налягане?

Първата и от особена важност стъпка за справяне с артериалната хипертония е здравословният начин на живот.

– Намалете количеството на приеманата с храната сол – до 5 г дневно (1 чаена лъжичка без връх) или 2 г натрий

– Увеличете консумацията на растителни храни – плодове, зеленчуци и пълнозърнени храни

– Поддържайте здравословно телесно тегло. Индексът на телесната маса (ИТМ) да бъде в границите от 18,5 до 24,9

ИТМ се изчислява като се раздели теглото в кг на ръста в метри на квадрат

                      тегло в кг
ИТМ = ––––––
(ръст в м)2

– Спрете да пушите

– Движете се повече, правете физически упражнения (не по-малко от 5 – 6 км ходене пеша или 30 – 40 минути физически упражнения дневно)

– Ограничете консумацията на алкохол. Не превишавайте границите на разумната дневна употреба на алкохол (според експерти на Световната здравна организация), които са следните:

МЪЖЕ ЖЕНИ
КОНЦЕНТРАТ или 100 мл 50 мл
ВИНО или 375 мл до 200 мл
БИРА 800 мл 400 мл
 Никога не употребявайте и трите вида алкохол в един и същ ден!

– Намерете своя индивидуален подход за справяне със стреса (автотренинг, почивка и приятни занимания, достатъчен сън).

– Ограничете или намалете приема на психоактивни вещества (храни и напитки, съдържащи кофеин, протеинови и високоенергийни добавки и други).

Ефективен контрол на артериалната хипертония 

Вие можете сами да контролирате кръвното си налягане, като го мерите два пъти дневно – сутрин и вечер (в часовия интервал 21.00 – 22.00 часа), както и във всички случаи на неразположение. Преди самото измерване не трябва да сте употребявали кафе или да сте пушили цигара поне в последните 30 минути.

Добрият и правилен контрол и своевременно лечение на повишеното кръвно налягане ще Ви осигури нормален и качествен живот с добро самочувствие и работоспособност, здраве и дълголетие.