Част от интервюто на Гергана Михайлова пред „Капитал“ на Николай Логофетов, Изпълнителен директор и Председател на УС на Застрахователно дружество България

Как се развива здравното застраховане през тази година? Ще надхвърли ли 90 млн. лв. премийният приход, какъвто рекорд предричат експертите във вашия сектор?
– Като цяло се развива доста успешно. Ръстовете, които се реализират, са доста над средните за пазара, говоря за конкретния сегмент. Водещите три компании ще завършат с премиен приход над 50-60 млн. лв., така че това, което се прогнозира, със сигурност ще се случи и, надявам се, ще бъде надхвърлено.

Какво движи ръстовете в здравното застраховане? 
– До голяма степен то е резултат от цялостната тенденция по подобряване на макроикономическата рамка и на условията на труд. Много от западните, а и от българските компании, които все по-активно развиват дейност, стигат до извода, че една допълнителна мотивация, бонифициране, стимул за служителите, каквото е здравното застраховане, е наистина разумна и належаща стъпка, тъй като в много от техните конкурентни компании се предлага подобен продукт, услуга. И е много важно и значимо за служителите да се чувстват осигурени, спокойни за това, че ще получат една добра грижа, едно добро обслужване.

Какви са тенденциите? Стават ли повече клиентите, обхванати от допълнително здравно осигуряване? Има ли миграция на клиенти между фондовете? 

– Със сигурност има от всичко. Като цяло се наблюдава в някои отношения окрупняване, в други – раздробяване на някои компании – големи дружества, с по няколко хиляди души, се разделят на няколко по-малки компании, което по подразбиране означава, че те ще продължат при същия застраховател, но в някои от случаите тези малки компании се свързват с други, които вече са имали договор с друга здравнозастрахователна компания, и това прави по-динамичен и непредсказуем пазара. От друга страна пък, има компании, които значително разшириха дейността си, увеличиха персонала, числеността на служителите, и това води до увеличаване на обемите към един конкретен застраховател.

Какви са тенденциите при цените на здравните застраховки? 
– Като цяло има тенденция на плавно увеличение на цените. В рамките на 5, 7, 8%, зависи в коя конкретно част от застрахователния продукт или услуга, тъй като здравните застраховки са съставени от няколко различни покрития.

Има ли тенденция по разработване на изгодни за българските потребители здравни услуги извън страната? 
– Има и такива международни здравни планове, които обикновено са в партньорство със световни компании. В нашия случай продуктът е партньорски с АХА, които са един от най-големите в света изобщо. Подобни компании имат много сериозни мрежи от застрахователни специалисти и центрове, дентални клиники, рехабилитационни центрове. В случая продуктът ни разполага с базата на АХА, която е над 12 хил. здравни точки в света, над 700 хил. специалисти, така че човек, ако иска да получи наистина добра услуга и продукт на най-високо ниво, в Европа или извън Европа, може да се довери на подобен продукт.

Цялото интервю може да прочетете тук