Опасно ли е то за нашето здраве и как да се предпазим?

С идването на лятото ни се иска да прекарваме повече време навън, да се насладим на благодатните лъчи на слънцето. То допринася позитивно за нашето физическо и психическо здраве, слънчевата светлина може да понижи кръвното налягане, да спомогне за предотвратяването на сърдечни удари и инсулти и дори да удължи живота на хората. Чрез него ние получаваме по-голямата част от необходимият за нашия организъм витамин D. Слънцето помага за абсорбирането на калций и фосфор – минерали, необходими за здрави кости и зъби. Излагането на слънце може също така да облекчи симптомите на сезонното афективно разстройство (SAD), от което много хора страдат през мрачните зимните месеци.

Но колкото и позитивно да ни влияят слънчевите лъчи, всеки път, когато излизаме навън на слънце, е много важно да защитим нашата кожа. Експертите на Застрахователно дружество България очертават някои от рисковете от увреждане на кожата от слънцето и споделят някои лесни стъпки, които трябва да следваме, за да сме в безопасност.

Как слънцето уврежда кожата ни?
На много хора им харесва, как изглеждат със слънчев загар, но всъщност това е знак, че кожата е увредена.
Слънцето излъчва няколко вида ултравиолетови (UV) лъчи. Те са невидими, но проникват в кожата. Двата основни типа са:
• UVA: Ултравиолет A (дълги вълни, черна светлина).Те проникват дълбоко в слоевете на кожата и създават клетки, наречени меланоцити, които произвеждат меланин. Това е предназначено да предпази кожата ви от изгаряне, но може да доведе до меланом, най-сериозния вид рак на кожата. UVA лъчите също могат да увредят еластинът в кожата, което води до общо увреждане на кожата и преждевременно стареене.
Някои хора са изложени на по-висок риск от увреждане на кожата и рак на кожата, най-вече тези с много светла кожа, с множество бенки, с руса или червена коса, с фамилна или лична анамнеза за рак на кожата.
• UVB: Ултравиолет B (средни вълни). Те проникват във външните слоеве на кожата и играят важна роля в предизвикването на слънчево изгаряне.

Ето и пет важни съвета за защита на кожата от вредното въздействие на слънцето:
1.Използвайте слънцезащитен крем – дори и в облачни дни
Нанасянето на слънцезащитно покритие върху кожата ви, преди да излезете през летните месеци, дори и в облачни дни (UV лъчите преминават през облаците), помага да се намали рискът от увреждане на кожата.
2. Останете на сянка между 11:00 и 15:00
Това са часоветеа, когато слънцето е най-горещото и най-високо в небето. Намерете сянка под дървета, чадъри, сенници или се движете на закрито. Един лесен начин да разберете кога са най-силни лъчите на слънцето, е да погледнете вашата сянка – ако е по-къса от вашата височина, това означава, че слънчевите UV лъчи са силни и трябва да сте особено внимателни.
3. Покривайте леснодостъпните участъци
Когато няма сянка, покрийте изложени участъци, като например ръцете или краката (памучните тъкани предлагат най-голяма защита от ултравиолетовите лъчи) и носете шапка с широка периферия, за да защитите главата си.
4. Носете слънчеви очила – с фотозащита и протекция от ултравиолетовите лъчи
Прекомерното излагане на UV лъчи може да увреди и очите. Твърде много UV могат да доведат до катаракта и редки видове рак на очите.
5. Избягвайте шезлонгите
Шезлонгите са рисков фактор, тъй като излагат кожата на високи нива на радиация. Ако сте любители на слънчевия загар, най-безопасният начин да го постигнете е да използвате слънчезащитен крем в комбинация с продукти за изкуствен тен.